
Büntetés helyett meditáció
“Sokkal jobb legyőzni önmagad, mint megnyerni ezer csatát” – szól Buddha egyik tanítása. Mi felnőttek egyetérthetünk ezzel, de sokkal nehezebb ezt elfogadtatni egy kisgyerekkel. Óriási kihívás elfogadtatni velük, de még nagyobb kihívás a tudatos cselekvésre nevelni azokat a gyerekeket, akik a legtöbbször első indulataiknak megfelelve reagálnak a nehezebb helyzetekre.
A hagyományos iskolai fegyelmezés a büntetést, illetve az intézményből való kizárás eszközét veti be a gyerekekkel szemben – amikor már úgy véli, nincs további lehetősége. Egy Baltimore-i iskola azonban egészen másként közelíti meg a fegyelmezés kérdését. A Robert W. Coleman Elementary iskolája munkáját a Holisztikus Élet Alapja Alapítvány támogatja, és a mindenhol megszokott fegyelmezési módszerek helyett a Mindful Moment (magyarul talán a legjobb fordítása ennek a figyelő pillanat) programot alkalmazzák.

A Baltimore City tanulóinak több mint 90 százaléka fekete és latin, többségük a környéki erőszakos cselekményei és a jelentős anyagi különbségek miatt hátrányos helyzetből indul, napjaik meghatározó része ezáltal a stressz. Egy vizsgálat szerint a fekete tanulók közül háromszor annyian hagyják abba a tanulmányaikat, mint fehér társaik. Túl ezen az USA-ban az iskolákkal kapcsolatos bűntények letartóztatottjainak 31 százaléka is fekete.
A programban résztvevő iskolák a fegyelmezetlen, agresszív gyerekeket büntetés, elszigetelés helyett a meditációs szobába küldik, ahol kb. 5 percet a gyerekekkel beszélgetnek arról, mit gondolnak a saját tetteikről. Ezt követően 15 percet azzal töltenek, hogy légzőgyakorlatokat, egyszerű jógagyakorlatokat tanítanak – mutatnak a fiataloknak.
Rober W. Colemannél nem kizárólag a kihágást elkövető diákokra figyelnek, minden tanítási nap elején és végén negyedórát töltenek iskolai szervezésű meditációval. Ennek következtében az iskolaelhagyók száma drasztikusan csökkent, és nőtt az iskolákba jelentkező fekete tanulók száma.

A Kiegészítő és Integrált Egészség Nemzeti Központja (NCCIH) szerint a rendszeres meditáció növeli az agy külső rétegredőinek számát, amelyek felelősek az információk megfelelő feldogozásáért. Amellett, hogy segíti az információfeldolgozást, a meditáció bizonyítottan befolyásolja az érzelmi egészséget és a jólétet. Egy másik NCCIH tanulmány azt is megállapította, hogy a gyakorlat „ befolyásolhatja az amygdala (az agy azon része, amely az érzelmek feldolgozásában részt vesz) aktivitását még a meditációt követően is.” A gyakorlatok növelik a kreativitást, jótékony hatással vannak az immunrendszerre, enyhítik a stresszt és a fájdalmat is.
Fantasztikus lenne, ha ezt minden gyerek és felnőtt megtanulhatná. Jó lenne, ha ez jelentene alternatívát a sokszor eredménytelen büntetések, szankciók helyett.