Itthon és a nagyvilágban

Oktatási forradalom Kínában

Az Anji Play egy nyilvános oktatási szolgáltatás, amely immár Kína 140 pontján működik, és 3-6 éves gyerekek számára fejlesztették ki.

Lényege a szabad térben történő egyszerű eszközökkel történő építés, amely alapjául primitív “alkatrészek” – deszkák, létrák, hordók szolgálnak.

A következő képek Anji belvárosában készültek, többemeletes épületek közvetlen környezetében. A játszótéren óriási mennyiségű faelemek látszanak, gumiabroncsok, kisebb és nagyobb méretű játékok. A tervezők gondoltak homokba ásott “vizesárkokra” is, különböző méretű kötélből készült eszközökre, kötélhintára, és még egy elég nagy kihívást jelentő, magasra telepített “légi sétány” is rendelkezésére áll a kicsiknek.

A gyerekeknek jól láthatóan nagy szabadságuk volt a játékok kivitelezésében.Néhányan egy hordóval játszottak, úgy, hogy az egyik gyerek belebújt, a másik segített neki. Megint mások a hordó mellett műanyag szánkókkal csúszkáltak le – ez elég balesetveszélyesnek tűnt -, mint ahogyan az a felvételen is játszik.

Ennek ellenére úgy tűnt, hogy az oktató a gyerekek mellett pusztán csak megfigyelőként volt jelen. A pedagógusok nagyon ritkán léptek közbe, még akkor se nagyon, amikor egy gyerek leesett, vagy összeveszett egy másik gyerekkel – mindössze mobiltelefonokkal rögzítették a jeleneteket. (És a kicsiket ez sem zavarta.)

A módszer lényege

Az egyik ott dolgozó pedagógus így nyilatkozott az Anji szabadtéri játékos módszer lényegéről: ” Az oktatók megfigyelők és csak akkor lépnek közbe, ha valami rendkívül veszélyes történik. Végig figyelemmel követik a gyermekek rendkívülinek minősíthető cselekedeteit, az eseményeket, és a nap végén kikérdezik a gyerekeket. Beszélünk arról, hogy mit tettek és mit tanultak meg. De nem csak beszélgetünk ezekről, hanem rajzolnak az érzéseikről is.”

És a biztonság?

Felvetődött az is, hogy nem félnek-e attól, hogy a gyerekek nincsenek biztonságban. Az egyik oktató ezzel kapcsolatban kifejtette, hogy minden szülő egyetért a módszer filozófiájával, megérti a kockázatot és a tanulás szükségességét. Nem hibáztatják a tanárokat, ha enyhe baleset történik. Hozzátette, hogy az elmúlt néhány évben a balesetek csökkentek.

Az alapelvek

Az Anji Playnek 5 alapelve van:  a szeretet, a kockázat, az öröm, az elkötelezettség és a visszajelzés.

Miután az összes gyerek elhagyta az óvoda udvarát, egy megbeszélésen vettek részt külön erre a célra kialakított teremben, ahol volt színpad, színházi ülés is. A játékélmények “kibeszélésre” kerültek, és ezeket a vitákat, beszélgetéseket más munkatársak vették fel videóra – feltehetően későbbi megbeszélés céljából.

Az egyik óvónéni felvetette a kérdést a gyerekeknek az egyik játékkal kapcsolatban: a hordó mikor gurult tovább? Akkor, amikor egy gyerek benne volt, vagy akkor, amikor nem volt benne senki? A kérdés után élénk beszélgetés alakult ki, amelyet az oktató okosan irányított; ösztönözte a gyerekeket, hogy gyártsanak elméleteket, kérdezzenek, vitázzanak egymással.

A szabad játék központi szerepet tölt be

Olyan tanulási programról van szó, amelyben a lezáratlan, időnként kalandos kültéri játék feltétlenül központi szerepet játszik. Ezek a tapasztalatok adják azt az bázist, amelyre már az osztályalapú (de gyermekközpontú) oktatás támaszkodhat, és ebben ez a technológia kulcsszerepet játszik.

Nem tagadhatjuk, hogy a magával ragadó, önirányító, saját motivációból kiinduló játék (az Anji Play „ igaz játék ”  ) a program dobogó szíve.

És hogy egy kicsit magyarítsam is, nem felejtettem el, mit válaszolt Vekerdy Tamás, amikor egyik előadásán valaki megkérdezte, mit tart a legjobb játéknak: a faágat, a vizet és a homokot.

Önállóság és az élet irányítása

Függetlenül attól, hogy az életünk melyik szakaszában vagyunk, nagy jelentősége van annak, hogyan tudjuk befolyásolni saját sorsunkat. Mindannyian szeretnénk életünk irányítói mi, saját magunk lenni. Ehhez a kulcsot jó, ha mielőbb megkapjuk – akár óvodás korban is. Kiváló alap ehhez az Anji PLay Kínában.

Cheng Xueqin , aki a módszer alapítója, így nyilatkozott:

“A gyermekek megismerik magukat a felfedezés és a játék révén. A fizikai környezetet és az oktatói gárdát olyanra alakítjuk, hogy segítségükkel ösztönözzük a gyermekeket a játékra és saját maguk irányítására. Az Anji Play forradalom. Forradalom azért, mert a gyerekeknek el kell jutniuk az ismerttől az ismeretlenig. És forradalom azért is, mert meg kell győznünk a szülőket a szabad játék fontosságáról, arról, hogy támogassanak bennünket és a gyerekeiket. Amikor ez megtörténik, láthatják, hogy a gyerekek mennyire boldogan játszanak itt, és mi pedig bebizonyítjuk, hogy ennek mekkora értéke van. Ezek a gyerekek függetlenebbek látásmódjukban, és sokkal aktívabbak a hagyományos óvodákba járó társaiknál. Felszabadultabbak, és az oktatók épp ezért hamarabb és jobban tudják, mit kell tenni értük.”

Forrás: https://tinyurl.hu/empW/

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük