Légy cinkosa gyermekednek

Minap néztem egy riportot Vekerdy Tamással.  Aztán még egyet és még egyet… Gondolkoztam, jó lesz-e, ha még egyet megnézek..? Mert igaz, amiről beszél. Amiről beszélnek.

Nem lesz jó. Mert elkeseredem.

Fókuszban az iskola, az oktatás. Emellett az is, hogy milyen a használható tudás.

Az iskola, mint uniformizált intézmény

Na igen, mondhatjuk azt is, hogy az uniformizálást, a központi tanterveket nem most találták ki. Elég régóta központi, illetve annak alapján kidolgozott helyi tantervek alapján tanítanak az iskolákban. Persze nem lehet az oktatás egyforma, hiszen a tanárok sem azok és a módszereik sem. (Utóbbiért hála az égnek!…) Egy év alatt meg kell tanulnia mindenkinek tökéletesen írni és olvasni. Hogy a többiről ne is beszéljünk… Mindenkinek! Kivétel nélkül! Lehetséges ez? Mind tudjuk, hogy nem. Stephen Hawking nem tudott megtanulni írni-olvasni alsó tagozatban; ma ő a világ legokosabb embere. És ő csak egy kiemelt példa a sok közül. Nem vagyunk egyformák!

Osztályzás

Itt van például az osztályzás – ha már uniformitásról beszélünk. Ha egy kicsit is beleássuk magunkat a témába, azt már végre beláthatnák, hogy feleslegesebb dolog az osztályzatoknál kevesebb van. Lelki szemeimmel látom, ahogy most felhördülsz: – Micsodaaa?!

Megindoklom: Fekete István például megbukott természetrajzból. Ő az, aki számtalan természetkönyvet írt, utalok itt csak a kis Vukra. Edisont tanárai szellemileg visszamaradottnak titulálták, és anyja tanította. Jól tette, nélküle minimum egy szénszálas izzóval lenne szegényebb az emberiség, hogy a többi találmányát ne is említsem. Agatha Christie a krimik koronázatlan királynője nem csak a számokkal, hanem a betűkkel is hadilábon állt. Albert Einstein a lustasága miatt rendszeresen elégtelen osztályzatokat, aztán 26 évesen Nobel-díjat kapott (ez azért valamelyest kárpótolhatta…). Winston Churcill gyűlölte az iskolai rivalizálást, utált iskolába járni, ez eléggé látszott a bizonyítványán is, ez azonban nem gátolta meg abban, hogy később miniszterelnök legyen. Széchenyi István gróf nagyon nehezen tanult meg olvasni, de korának legbefolyásosabb politikai személyiségévé vált. És ha már itt tartunk, tőle származik az alábbi bölcsesség: “Egy nemzet ereje a kiművelt emberfők sokaságában rejlik”. Igen, ki merem jelenteni: nem (feltétlen) a kitűnő tanulókból válnak gondolkodó, kritikai szemlélettel megáldott kreatív felnőttek. A társadalmat is előre mozdító műveltséget hagyományos módon ma nem lehet az iskolában megszerezni.

Winston Churcill

És ha már egyszer van osztályzat, akkor annak miért kell publikusnak lennie? Ez a gyereket frusztrálja, megalázza. Amennyiben a tanárnak kell támpont arról, mit tud a diák, akkor azt nem kell mindenki előtt megszellőztetni, és a szülőt is lehet hasonló tapintattal tájékoztatni.

A lexikális tudás oktatása

Mikor született? Anyja neve, apja neve, mit gondolt, amikor a verset megírta… stb, stb… Ha egy 85 éves bácsit megkérdezünk ma az iskolában megtanult adatokról, bizonyára sokkal többet fel tud idézni, mint amit mostanában érettségi után pár hónappal egy fiatal diák. Ennek is rém egyszerű a magyarázata: a bácsi fejét nem tömték tele számtalan felesleges információval, neki sokkal kevesebbet kellett megtanulnia.

A lexikális tudás: a felejtés tudása. A gondolkodó embernek nem erre van szüksége.

Egész napos iskola

Ha szépen akarjuk kifejezni, akkor a délután 4 óráig történő iskolában tartózkodást nevezhetjük mindennek, csak épp egész napos iskolának nem. Délutáni gyerekmegőrzés, a diákok és tanárok szívatása, napközi  – amit még a Rákosi-rendszer alatt vezettek be – ezek lennének a helyes megfogalmazások. Amikor a gyerekek – és általában vidéken több évfolyam – össze vannak zárva, délután semmi lehetőségük igazi alkotómunkára, csak tengődésre. Együtt-ülésre, mert jobb szót erre  nem igazán találok. És miután itt igazi tanulásra sok esélyük nincsen, ezért a kisebbek is – 7-10 évesek  – még az esti órákban állnak neki gyakorolni, ismételni. Az iskola utáni gyakorlás időtartama – a koruknak megfelelően – legfeljebb 20 perc lehetne!

ID:48787331

Házi feladat

A lehető legfeleslegesebb dolog a világon. Sok év tapasztalat kellett ahhoz, hogy ezt a mondatot le merjem írni. Hallani sokszor hallottam, de voltak kételyeim: mi van a begyakorlással? Mi lesz a rögzítéssel, ha nincsen házi feladat?

De nézzük a tényeket: a jó tanuló megírja, a többiek meg lemásolják róla a szünetben. Más esetben le is tagadják a házit, anyu-apu kinyomozza, aztán leül a csemetéje mellé, hogy legyen készen. Immár nem a gyerek, hanem a szülő házi feladatává válik, és ez a kínlódás megy 8-12 éven keresztül.

Ha kicsit kitekintünk a nagyvilágba, akkor azt látjuk, hogy pl. a finnek maximum 30 percnyi házi feladatot visznek haza, és azok is olyanok, amik felkeltik a gyerekek érdeklődését. A legelső teszt-dolgozatot (szintfelmérőt) 16 évesen írják. Nekik megy? Nekünk miért nem? Ez nem pénzkérdés!

Mother Helping Her Daughter While Studying

A siker 5 feltétele

Nemzetközi kutatások alapján bebizonyosodott, hogy a jövőben 5 dolog lesz fontos, hogy sikerrel kilépjenek a munkaerőpiacra:

  1. Értő olvasás
  2. Biztos írástudás
  3. Elemi számolás
  4. Számítógépismeret felhasználói szinten
  5. Angolnyelv-tudás

Mi lenne, ha erre alapoznánk? És esetleg megtanítanánk őket interneten bankolni, vállalkozni, az adózás rejtelmeiről nem is beszélve…? Magyarul használható tudásra.

A családi cinkosság

Mindannyian tudjuk, hogy egy életre meghatározó az, amit az iskolában kapunk. Az ott szerzett pozitív vagy negatív tapasztalat viszi tovább a gyereket az élete során. A család, a felelős szülők kellenek háttérországként, akikre megpróbáltatásaik során mindig, minden körülmények között támaszkodhatnak. És amikor azt látjuk, hogy a gyereke sápadt, feje fáj, hasa fáj, időnként szédül, étvágytalan, nem tud aludni vagy rémálmai vannak – az már több mint intő jele annak, hogy valami nincsen rendben. Nagyon nincs. És ilyenkor nincs más hátra, mint megérteni és támogatni őt abban, hogy ő gyerek, nem kis felnőtt, sok az, amit az iskolában várnak tőle. Lehetetlen teljesíteni.

Maradjon otthon, pihenjen legalább egy napot. Igazold.

Légy cinkosa gyermekednek!