Életmesék, pályák

Büntetés helyett meditáció

“Sokkal jobb legyőzni önmagad, mint megnyerni ezer csatát” – szól Buddha egyik tanítása. Mi felnőttek egyetérthetünk ezzel, de sokkal nehezebb ezt elfogadtatni egy kisgyerekkel. Óriási kihívás elfogadtatni velük, de még nagyobb kihívás a tudatos cselekvésre nevelni azokat a gyerekeket, akik a legtöbbször első indulataiknak megfelelve reagálnak a nehezebb helyzetekre.


A hagyományos iskolai fegyelmezés a büntetést, illetve az intézményből való kizárás eszközét veti be a gyerekekkel szemben – amikor már úgy véli, nincs további lehetősége. Egy Baltimore-i iskola azonban egészen másként közelíti meg a fegyelmezés kérdését. A Robert W. Coleman Elementary iskolája munkáját a Holisztikus Élet Alapja Alapítvány támogatja, és a mindenhol megszokott fegyelmezési módszerek helyett a Mindful Moment (magyarul talán a legjobb fordítása ennek a figyelő pillanat) programot alkalmazzák.

A Baltimore City tanulóinak több mint 90 százaléka fekete és latin, többségük a környéki erőszakos cselekményei és a jelentős anyagi különbségek miatt hátrányos helyzetből indul, napjaik meghatározó része ezáltal a stressz. Egy vizsgálat szerint a fekete tanulók közül háromszor annyian hagyják abba a tanulmányaikat, mint fehér társaik. Túl ezen az USA-ban az iskolákkal kapcsolatos bűntények letartóztatottjainak 31 százaléka is fekete.

A programban résztvevő iskolák a fegyelmezetlen, agresszív gyerekeket büntetés, elszigetelés helyett a meditációs szobába küldik, ahol kb. 5 percet a gyerekekkel beszélgetnek arról, mit gondolnak a saját tetteikről. Ezt követően 15 percet azzal töltenek, hogy légzőgyakorlatokat, egyszerű jógagyakorlatokat tanítanak – mutatnak a fiataloknak.

Rober W. Colemannél nem kizárólag a kihágást elkövető diákokra figyelnek, minden tanítási nap elején és végén negyedórát töltenek iskolai szervezésű meditációval. Ennek következtében az iskolaelhagyók száma drasztikusan csökkent, és nőtt az iskolákba jelentkező fekete tanulók száma.

Kiegészítő és Integrált Egészség Nemzeti Központja (NCCIH) szerint a rendszeres meditáció növeli az agy külső rétegredőinek számát, amelyek felelősek az információk megfelelő feldogozásáért. Amellett, hogy segíti az információfeldolgozást, a meditáció bizonyítottan befolyásolja az érzelmi egészséget és a jólétet. Egy másik NCCIH tanulmány azt is megállapította, hogy a gyakorlat „ befolyásolhatja az amygdala (az agy azon része, amely az érzelmek feldolgozásában részt vesz) aktivitását még a meditációt követően is.” A gyakorlatok növelik a kreativitást, jótékony hatással vannak az immunrendszerre, enyhítik a stresszt és a fájdalmat is.

Fantasztikus lenne, ha ezt minden gyerek és felnőtt megtanulhatná. Jó lenne, ha ez jelentene alternatívát a sokszor eredménytelen büntetések, szankciók helyett.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük