Írásaim
10 ötlet a hatékonyabb online és offline tanuláshoz

10 ötlet a hatékonyabb online és offline tanuláshoz

Ahány ház annyi szokás, ahány tanár, annyi módszer, ötlet. A leckét azonban nem csak a diák kapja, hanem a szülő is. A szülőnek sincsen könnyű dolga, hiszen mindent megtenne azért, hogy csemetéjét rávegye a tanulásra, közben azt is szeretné, hogy ezt a gyereke szívesen tegye. Jó, ha néhány tipp rendelkezésre áll ahhoz, hogy a gyerkőc kihamvadt érdeklődését fel lehessen kelteni.

  1. A gyerekek nagyon kedvelik a Kahoot játékokat,  és – ez már bebizonyosodott – teljesen elfelejtik, hogy egy-egy feladat teljesítésekor tanulnak is. Az alkalmazás mindenki számára rejt lehetőségeket. A tanár számára is, hogy feladatsort készítsen, a diákoknak is, hogy kipróbálhassák a tudásukat.Amennyiben a keresőnk (pl. a Google) be van állítva az automatikus fordításra, gyerekjáték a regisztráció, vagy bármely lehetőség kipróbálása. Ha van otthon közepes sávszélességű internet, akkor otthoni gyakorlásra is kiváló, de az alkalmazás túlmutat ezen is: a regisztráció után a gyerkőcök – otthonról – egymással is tudnak versengeni.  Az alkalmazásba való belépés után a „Felfedez” gombra kattintva rengeteg témában adottak a tananyaghoz kapcsolódó játékok.
  2. A Wordwall alkalmazáshoz szintén szükséges egy regisztráció. Érdemes ezt megoldani egy automatikusan felajánlott Google-fiók alkalmazásával, és már lehet is keresgélni a feladatok között a Közösség fülre kattintva.
  3. Nagyon jó alkalmazás a LearningApps is, ahol regisztráció nélkül is lehet játszva tanulni. A „Tankocka keresése” mezőbe kell csak beírni a gyakorolandó tanyagot, és már jönnek is a feladatok.
  4. Nem csak alkalmazásban rejlik az online segítség. Ha valamit nem tud a gyerkőc – a Google a barátunk – , egészen nyugodtan bepötyögheti akár az egész kérdést. (Nyilván ez a matekra nem vonatkozik.) A kérdésre adott találatokat meg kell szűrni, ehhez anya-apa segítségére is szükség lehet. Ma már az internet is tele van – sajnos – olyan oldalakkal, amelyek kamu- és álhírekkel bombázzák az olvasókat. Ezek kiszűréséhez találtam egy cikket, amely segíthet az eligazodásban: https://www.urbanlegends.hu/2020/01/megteveszto-magyar-hiroldalak-listaja-2020/ Érdemes átnézni, mert ha a feltett kérdések alapján ezek között bármelyik szerepel a találati listán, akkor azt figyelmen kívül kell hagyni. Túl ezen, legalább 3-4 egyező adatnak kell szerepelnie a találatok között, hogy az megbízható válaszként lehessen elkönyvelni.
  5. Amennyiben a verstanulással gyűlt meg a baja a gyerkőcnek, érdemes megkeresni, hogy megtalálható-e a Youtube-on akár művészi előadásban, akár zenei aláfestéssel a megtanulandó vers. Amennyiben igen, akkor okostelefonon ajánlott azt hallgatni folyamatos ismétlő funkcióval. Közben a gyerkőc elviheti a kutyát sétálni, leviheti a szemetet, felseperhet, elmosogathat – ám közben memorizál. Tanul. (A tévéreklámok is hasonlóképpen működnek. Bármilyen tevékenységet végzünk is a hallgatása közben, a szövegeket „betanuljuk”, ha akarjuk, ha nem.) A verset el is reppelheti, rengeteg ilyen zenei alap is található itt.
  6. Ha már YouTube: számtalan olyan videó van, amely az adott tananyaggal kapcsolatosan érdekességet kínál. Pl. történelemhez a híres felfedezőkről, biológiához a Zállatorvos videói, magyar irodalomhoz Nyáry Krisztián könyvei alapján készült videók hírességeink életéről műveiről, szerelmeiről stb. A keresőbe kell itt is a kívánt verset, tanyagot beírni, a paletta nagyon széles. Kisebb gyerekeknél viszont itt is szükség van a szülő segítségére, meg kell válogatni a találatokat.
  7. Érdemes olyan napi tanulási tervet készíteni – én ezt Tantortának hívom – , amely tervszerűen kivitelezhetővé teszi a rendelkezésre álló időben történő tanulást. Olyan ez, mint egy órarend, de a délutáni elfoglaltságai között segíthet a gyerkőc idejét beosztani. Percről percre, óráról órára, mikor, melyik tantárggyal mennyi ideig szeretne foglalkozni.
  8. A tananyag memorizálása közben lehet rajzolgatni ábrákat, egy-egy kulcsszót is, de a tananyaggal összefüggésben. A céltalan irkafirka haszontalan, ez viszont akár szórakoztató is lehet, és a rajzairól be fog ugrani a lexikális anyag, vagyis amiRŐL razolta.
  9. Mozogjon tanulás közben! Téveszme, hogy órákat kell eltölteni egyhuzamban tanulással az íróasztal mellett. Mozgás közben olvasni, 30-45 percenként 5 perc szünetet tartani fontos, kihagyhatatlan része a tanulási időnek.
  10. Nem lehet eleget hangsúlyozni: testünk 70-75 százalékát víz teszi ki, agyunk 75-80 százalékát. Amennyiben csemeténk kólával, édes lötyikkel tölti tele magát, nem lehet azon csodálkozni, hogy az agyi aktivitása csődöt mond, képtelen figyelni, izeg-mozog óra közben. Érdemes rászoktatni a tiszta víz ivására, néhány nap után ennek is meglesz az áldásos hatása. Sokkal hosszabban, koncentráltabban tudnak figyelni, tanulni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük