Írásaim
5 érv amellett, miért érdemes  természetben tanítani

5 érv amellett, miért érdemes természetben tanítani

A közoktatásban gyakran – tisztelet a kivételnek – “kihágásnak” minősül, ha egy tanár az osztályát a szabad levegőn igyekszik tanítani. Pedig ennél jobbat nem tehet az ember a téli hónapokban a gyerekekkel, mint hogy kiviszi őket a levegőre, és a játékot használja a tudásuk gyarapításához. Miért is?

Íme 5 érv amellett, hogy ez mennyire jó még a téli hónapokban is:

1. Friss levegő – kevesebb betegség

Ha friss levegőn tanítjuk a gyerekeket, játék közben, akkor sokkal ellenállóbbak lesznek a betegségekkel szemben. A kicsi, fűtött tantermek védett közegként szolgálnak a baktériumoknak, vírusoknak, és alattomosan támadnak. Egyik köhintést követi a másik, a bacik orvul ellepik az elgyengült szervezetet. Hamarosan indul az orrfújás – az egyebekről nem is beszélve. A friss levegő és a hideg nem kedvez az alattomos kórokozóknak, és erősíti az immunrendszert is.

2. A természetes fény hangulatjavító

A természetes fokozza a jókedvet, impulzívabbá, erőteljesebbé teszi az enervált lurkókat még a leghidegebb időszakokban is. Javítja az általános közérzetet, természetes antidepresszáns.

3. A hideg, nedves időjárás növeli az ellenállóképességet

Nem kell ehhez varázslat, semmi hókuszpókusz. A betűket nagyszerűen bele lehet rajzolni a hóba, vagy a felázott homokba egy darab faággal. Egy kis kellemetlenség – eső, hó – a megfelelő felszerelés mellett utat mutat az ellenállóképesség edzéséhez, és lehetőséget kínál arra is, hogy a gyerek megtanulja: az időjárásnak megfelelő öltözék nagyon fontos védőfelszerelés. Edzettnek lenni, kivédeni a betegséget olyan alap, amire hosszú távon számíthatnak.

4. A rövidebb téli napokon kevesebbet lehetnek a gyerekek a szabad levegőn

A napfény hiánya miatt sokkal kevesebb idő jut a focira, játszótéren vagy a ház körüli szabad játékokra. A dánok szerint – és osztom a véleményüket – kihagyhatatlan és fontos eleme a gyerekkornak a szabad játék. A tél beálltával, a suliidő végeztével a gyerkőcök (jobb esetben) hazamennek, és legfeljebb a négy fal között tudnak játszani. Miért ne lehetne összekötni a kellemeset a hasznossal?

5. A téli természet utánozhatatlanul gyönyörű és egyedi

Téli időben számos lehetőség van arra, hogy a gyerekek gyakorlatban is tanulmányozhassák a természet szépségeit, környezetük csodáit. Meg lehet vizsgálni mikroszkóppal a hópelyhet, összegyűjteni, megmérni a csapadékot, nyomon követni a hőmérsékletet, mérni az ingadozást, összefüggéseket keresni az időjárás állapota és a klímaváltozás között – millió lehetőség kínálkozik. Eközben a gyerekek a szabadban vannak, és úgy “tanulnak” , hogy szinte észre sem veszik. De lehet így irodalmat, költészetet is tanítani, hiszen minden jelenséggel szinte minden költőnk foglalkozott. Lehet szóbeli fogalmazásokat szerkeszteni, hasonlatokat gyártani pusztán csak azzal, hogy körülnéznek, és megmondják, hogy pl. egy esőcsepp mihez is hasonlít. A metaforákról akkor már ne is beszéljünk….

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük